tisdag 6 januari 2009

Skuldfällan - ett problem som kan förebyggas

DN Debatt (5 januari 2009) skriver ett antal företrädare för myndighetssverige om problemet med överskuldsättning och efterlyser åtgärder för utökad skuldavskrivning.

Att skuldavskrivning ska finnas som en lösning vid hopplös överskuldsättning håller jag med om. Kanske finns även skäl att reformera hur denna drastiska åtgärd fungerar.

Emellertid finns det åtgärder som kan tas för att minska antalet människor som överhuvudtaget hamnar i denna typ av svåra skuldsättning.

Privatekonomi på schemat
Ett naturligt första steg är att införa privatekonomi på schemat i grundskolan och i gymnasiet. En sådan undervisning skulle behandla t.ex. frågor som personlig budgetering, skuldsättning, bostad, bil, avtal och beskattning. Att vi ännu inte har detta ämne på skolschemat är en någonting som skapar problem för generation efter generation av ungdomar som utan tillräckliga kunskaper kommer ut i vuxenlivet. Framförallt är det de ungdomar som inte har föräldrar som förmår överföra denna sorts kunskap till barnen som drabbas av avsaknaden av detta skolämne.

Små ekonomiska marginaler
Svenskarna har i allmänhet mycket små ekonomiska marginaler. Följdproblem för den enskilde, som t.ex. återbetalningsproblem till följd av dyra SMS-lån, kommer som ett brev på posten till följd av små ekonomiska marginaler: den som inte har några pengar sparade blir lätt ett offer för omständigheter.

Kommer införande av undervisning om privatekonomi och en politisk beredvillighet att verka för att utöka folks personliga besparingar att lösa hela problemet med överskuldsättning? Nej, givetvis inte, men med färre personer som hamnar i sådana svåra situationer kan insatserna sättas in för att hjälpa ett mindre antal personer och därmed på förhand minska det personliga och ekonomiska lidande som kommer ur skuldfällan.

Läs mer: SvD, Anti Avsan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Att utbilda unga mer i privatekonomi vore verkligen ett steg i rätt riktning. Ett eget ämne vore ju det bästa att önska, men att väva in privatekonomi mer i andra befintliga ämnen skulle vara ett första steg i rätt riktning. Då skulle det vara möjligt att visa att det mesta handlar om privatekonomi och verkliga exempel kan appliceras. Vore intressant att få höra någon lärares åsikt om detta och få höra hur de planerar kring privatekonomi. Jag befinner mig inte själv inom skolan så det är ju lätt att säga vad man tycker att de borde göra, men om jag ska vara helt ärlig så vet jag ju inte hur de arbetar i dagsläget med dessa frågor.

Anonym sa...

mymoney:

Risken, som jag ser det, med att som du säger väva in privatekonomi i befintliga ämnen är att det ger ämnet en betydligt lägre status än om det är ett separat ämne.

Viss undervisning i privatekonomi har funnits inom ramen för ämnet hemkunskap, men det har vad jag förstår ofta behandlats styvmoderligt. Det blir utifrån denna modell i stort sett upp till den enskilda läraren att avgöra omfattning av undervisningen i privatekonomi, vilket riskerar att gå ut över elevernas kunskaper.

Dock är det inte givet att undervisning i privatekonomi som ett separat ämne behöver ges samma tyngd som t.ex. matematik eller svenska. Som ett exempel på detta kan jag nämna ämnet barnkunskap, vilket man åtminstone tidigare undervisade i under endast en termin på högstadiet. En liknande konstruktion skulle kunna tillämpas på ämnet privatekonomi, även om jag föredrar att eleverna får mer än en termin av undervisning.

I gymnasiet, vilket ju erbjuder kurser med kurslängder så korta som 20-30 lärarledda timmar, bör det inte finnas några hinder för införandet av detta ämne.

Anonym sa...

Att det skulle bli lägre status att väva in i befintliga ämnen har jag svårt att tro. Det viktiga tycker jag är att det inte endast blir en temavecka eller en kurs, då är risken att det bara blir något som man gjorde i t.ex. sjuan.

För att få effekt och för att påverka på ett långsiktigt plan tror jag att det viktiga är att privatekonomi är något som det fokuseras på och pratas om i samtliga ämnen. Exempel på detta är privatekonomiska exempel i matten, diskussion om budget eller vad som händer när man inte betalar sina räkningar i samhällskunskap.

Anonym sa...

mymoney:

Givet att man skulle försöka få skolorna att integrera privatekonomi i samtliga relevanta ämnen är risken som jag ser det just att det skulle bli något av temavecka över det hela, att man pliktskyldigt tar upp det emellanåt och sedan återgår till den vanliga ordningen.

Den exakta utformningen kan man givetvis ha olika åsikter om. Dock är huvudsaken att vi är överens om färdriktningen: ämnet privatekonomi ska vara en del av undervisningen i skolan.